24 rád k nezaplateniu. Na čo si pri novostavbe dávať veľký pozor a na čo väčšina vôbec nemyslí
Kúpa novej strechy nad hlavou je vždy veľkou rodinnou radostnou udalosťou. Dobre, finančne sa zväčša zaviažete aj čertovi, ale mať svoje bývanie často zlepší kvalitu života na celé pokolenie.
Pri preberaní najmä novej nehnuteľnosti však často podceníme maličkosti, ktoré nám dobrý pocit z nového bývania vedia poriadne znepríjemniť. Spísali sme najmä tie, na ktoré budúci vlastníci často nemyslia a potom sa s predajcom či developerom ťažko dohadujú na odstránení nedostatkov. Developeri totiž veľmi radi dodatočné reklamácie označujú za „iba užívateľský problém“, ktorý si v konečnom dôsledku musíte vyriešiť sami na vlastné náklady. Ich formulka „je to tak podľa projektu“ vám nielen zdvihne tlak, ale môže skomplikovať bývanie tak, ako si na začiatku vie predstaviť len málokto. Pritom stačí na nedostatky myslieť už pri preberaní bytu.
Nasledujúce rady môžu pomôcť aj tým, ktorý zmluvu s developerom podpisujú ešte pred stavbou bytu a tak si budúci klienti môžu klásť aj podmienky, za ktorých novú nehnuteľnosť kúpia, či odmietnu.
24 rád pri preberaní bytu k nezaplateniu:
- Ak má nehnuteľnosť vonkajšie žalúzie, ktorými sa developer pýši pre ich high-tech technológiu pýtajte sa, kde je umiestnená meteostanica, vďaka ktorej žalúzie reagujú na vietor, búrku či iné poveternostné podmienky. Ak totiž niekde na streche, kde fúka nepretržite, napriek tomu, že máte byt na prízemí v závetrí, v noci sa budete non stop budiť na ich vyťahovanie bez možnosti ich zatiahnuť. Na jar či lete sa zasa nebudete mať šancu chrániť pred horúcim slnkom. Ak si „úžasnú technológiu“ 21. storočia necháte dodatočne vypnúť, pripravíte sa o možnosť budúcej reklamácie. Uprednostnite tak vlastnú meteostanicu ku každému bytu.
- Skontrolujte všetky „očká“ vonkajších žalúzií, cez ktoré sú prevlečené mechanizmy na ich sťahovanie a vyťahovanie. Niektoré pri inštalácii môžu technici minúť, čo môže rýchlo poškodiť systém vyťahovania aj sťahovania.
- Skontrolujte, či ak z bytu vyjdete na záhradu, viete dvere zatvoriť aj otvoriť zvonku.
- Tešíte sa, že súčasťou nehnuteľnosti bude aj predzáhradka? Dopredu si zistite, čo a kde v nej môžete pestovať aj upravovať, lebo sa vám ľahko môže stať, že podľa projektu nič, maximálne tak trávnik. Projektant je pre developerov akýsi svätý grál. Môže navrhnúť aj totálnu (ne)užívateľskú hlúposť, projektant má vždy pravdu!
- Dobre si zmerajte vonkajšiu terasu na záhradné sedenie, na ktorej developeri radi šetria. Často býva taká malá, že sa na ňu nezmestí žiadna záhradná sedačka ponúkaná na trhu. Opäť si vypočujete, že „všetko je podľa projektu, to nie je reklamácia, to je iba váš užívateľský problém“.
- Ak sa developer chváli tým, že v rezidencii pred vašim pozemkom a bytom vybuduje aj záhradný park, aký svet ešte nevidel, nechajte si potvrdiť, že rovno pred vašim slnečným bytom nevysadí ihličnany, ktoré za 15 rokov vyrastú do takej výšky, že prídete nielen o výhľad, ale najmä svetlo v byte. Dôležité je, aby vám to potvrdil aj v zmluve, inak budete dookola len počúvať, že napr. čierne borovice síce rastú do výšky 30 m, ale veľmi pomaly, asi 20 rokov. Ak kupujete byt v zrelom veku, tak vás touto netaktnou výhovorkou rovno urazí. Samozrejme, „všetko je podľa projektu“.
- Pýtajte sa aj na osvetlenie parku. Developer sa rád hrá s osvetlením a môže to skončiť tak, že vaša nehnuteľnosť bude v noci osvetlená tak, ako keď polícia či záchranári v noci zasvietia svetlomety, lebo vyťahujú preživších spod zbúranej budovy. A ak vám park bude svietiť rovno do spální, nevyspíte sa roky. Samozrejme, „všetko je podľa projektu“.
- Nikdy neprevezmite byt s predzáhradkou bez vysadeného trávniku len so substrátom. Pri daždi a návale snehu vám bez striešky nad terasou (trvajte na nej tiež) bude voda stekať rovno pred terasu a od nej sa aj so substrátom odrážať tak, že vám nielen zdevastuje a doškriabe terasu, ale aj okná a ich rámy. Samozrejme, „všetko je podľa projektu“.
- Ak je stojisko na smeti súčasťou bytového domu, trvajte na tom, aby dvere z ulice do stojiska mali zvonku guľu, nie kľučku. Garantujeme vám, že nielen smetiari, ale aj vlastníci spoločných priestorov dokážu byť takí nezodpovední, že dvere z ulice nebudú nielen zamykať, ale ani privierať. Zlodeji, ktorí garáže novostavieb priam vyhľadávajú budú mať Vianoce každý mesiac, až kým kľučku nevymeníte za spomínanú guľu. Samozrejme, „všetko je podľa projektu“.
- Pri preberaní bytu si dávajte veľký pozor na poškriabané sklo na oknách a ich zárubne. Najmä pri veľkých francúzskych oknách ich na prvý pohľad nevidieť, preto si okná skontrolujte naozaj dôkladne zo všetkých strán a najmä zo spodného podhľadu, vtedy je ich naozaj najlepšie vidieť. Najlepšie je, ak si zárubne a rámy pozriete aj pod svetlom z baterky.
- Nenechajte si v žiadnom prípade nahovoriť, že je bežné, že medzi dvoma sklami v jednom okne sa sklo najmä počas vlhkých mesiacov zarosí. Nie, nezarosí. Normálne nie je zrážanie vlhkosti medzi sklami, ktoré v zimných mesiacoch vytvorí veľké snehové vločky. Sú síce krásne, ale je to znak obrovskej chybovosti okna.
- Pri preberaní trvajte na tom, aby developer zabezpečil schodíky, po ktorých môžete vystúpiť vyššie a skontrolovať si aj stav steny nad zárubňami dverí. Garantujeme vám, že nedokončených aj nezasilikovaných častí tam nájdete toľko, že si na to budete musieť v práci vybrať dovolenku. Dokonca sa môže stať, že tam, kde má byť obklad vôbec nebude, ale zospodu to naozaj nevidieť.
- Skontrolujte si aj pevnosť všetkých zástrčiek, spínačov a mechanizmov namontovaných v stene. Často sú na prvý pohľad v poriadku, reálne však po prvých tlakoch dotykov zvyknú veľmi rýchlo povoliť, či rovno spustia opadávanie omietky v ich okolí.
- Nebojte sa upozorniť, ak na maľovke stien nájdete šmuhy, fľaky a dierky po otlačených kľučkách udierajúce do stien. Developer má presne namiešanej farby dosť a vie to opraviť veľmi rýchlo.
- Dobre si skontrolujte odtok nielen v umývadlách, ale najmä v sprchových kútoch a vani. Robotníci tam počas stavby dokážu nechať stekať neuveriteľné nečistoty, ktoré developer veľmi rád prehadzuje na majiteľa. Stačí ak prevezmete kľúče od bytu a máte „vymaľované“.
- Ak vám k bytu pridelia parkovacie miesto, určite si ho vyskúšajte, či sa dá na ňom vôbec zaparkovať. Developeri šetria úplne na všetkom. Môže sa vám stať, že v lepšom príde naň sotva nacúvate. Samozrejme, „všetko je podľa projektu“.
- Ak je súčasťou parkovacieho miesta vaša vlastná nabíjačka na elektromobil, trvajte na tom, že si ju aj prakticky chcete vyskúšať a zistite si, aké podmienky cien elektriny developer dohodol. Aby sa vám nestalo, že ani netušil, že na nabíjanie sú aj zvýhodnené ceny, ale vás nahlásil na bežné odberanie elektriny. Inak budete musieť čakať na všetkých budúcich majiteľov a zmenu urobiť spoločne, čo pri nepredaných bytoch môže byť naozaj dlhotrvajúci problém.
- Ak je svetlo v garáži na fotobunku, trvajte na tom, aby ste si interval od vstupu do garáži po ich zapálenie aj reálne vyskúšali. Sú totiž projektanti, ktorí na to pozabudnú a pred senzor umiestnia napríklad rúru na vzduchotechniku, takže sa v úplnej tme rozsvieti niekedy až po 10 minútach, čo môže byť pre vás veľmi nebezpečné. Opäť si vypočujete, že „všetko je podľa projektu, to nie je reklamácia, to je iba váš užívateľský problém“.
- Ak je vo vašom byte nainštalovaný inteligentný vrátnik, priamo pri preberaní vyskúšajte všetky jeho funkcie, najmä otváranie spoločných vchodových dverí do bytovky na diaľku. Často nefunguje.
- Skontrolujte si funkčnosť všetkých QR kódov k bytu, môžu sa v nich vyskytnúť technické chyby, čím sa stanú nepoužiteľné, čo vám na dlhší čas môže skomplikovať reálne užívanie bytu.
- Vždy skontrolujte aj zatváranie a doliehanie dverí z ulice do bytovky či domu. Často nepriliehajú od úplného začiatku, prípadne ak sú v dome ešte robotníci, nechávajú v nich zábranu, aby mohli chodiť hore-dole, čím dvere ničia a ich oprava ostane nakoniec na vás.
- Nezabudnite si nechať ukázať aj poštovú schránku a vyžiadať od nej kľúč.
- Všetky dodatočné reklamácie riešte okamžite a najlepšie cez oficiálny reklamačný systém developera. Nenechajte to na mailovú komunikáciu. Ak má developer maslo na hlave, rád sa vyhovorí, že žiaden mail s reklamáciou nedostal.
- A pozor! Určite si vyskúšajte, či reálne zvoní aj zvonček na stene vášho bytu! Nič nie je horšie, ako neotvoriť sociálke, keď sme doma na PN-ke.
- Nech ste v novom bývaní šťastní!
(Ak vás naše praktické rady zaujali, prípadne vám ešte aj pomohli, redakcii Dalito.sk môžete darovať kávu. Ďakujeme Vám!)