Vieme, kedy cez telefón vybavíte najviac
Mobilný telefón je azda najviditeľnejším úspechom ľudského pokroku ostatných desaťročí. Máme ho vždy pri sebe a nájdeme v ňom všetko, čo potrebujeme. Prácu, zábavu i užitočné aplikácie. Vynálezcovia tohto superproduktu však akosi zabudli v návode uviesť aj pravidlá slušnosti pri zaobchádzaní s aparátom. Azda preto je stále aktuálnejšie zaoberať sa témou tzv. mobilnej etikety. Ako sa teda správať pri telefonovaní zdvorilo?
Skúškou našej úrovne zdvorilosti je aj čas, v ktorom druhým voláme. Dnes nie je slušné volať pred 8.00 hod ráno a po 20.00 večer. Môžeme tak urobiť v prípade rodiny, blízkych známych a kamarátov. Ale aj oni majú právo na pokojné vstávanie, alebo uspávanie detí. Nie je vhodné volať ani na poludnie (12.00 – 12.30 hod), kedy väčšina ľudí obeduje.
Dôležitý pre úspech nášho telefonického hovoru, teda, do akej miery uspejeme na druhom konci linky, je aj termín v akom voláme. Ak chcete niečo dôležité vybaviť, skôr než zavoláte – uvažujte! Myslíte si, že sa vám podarí získať nového klienta, ak mu zavoláte v piatok pred koncom pracovnej doby?
Za rovnako nevhodný možno považovať aj pondelok, resp. jeho predpoludňajšiu časť. Ľudia sa v tom čase „spamätávajú“ z víkendu a väčšinou mávajú porady a rozdeľovanie úloh. Aj preto je lepšie si vážne veci „odložiť“ na obdobie, kedy volaný partner bude nielen prítomný telom, ale i duchom?.
Pozor aj na vykladanie „aparátu“ na stôl. Môžeme tak spraviť pri neformálnej schôdzke s kamarátom na káve v nákupnom centre, ale nikdy nie na svadbe, plese, či inej formálnej udalosti na vyššej spoločenskej úrovni alebo na obchodnom rokovaní. Mobil si radšej ponechajme v aktovke, dámy v kabelke, prípadne vo vrecku saka, či nohavíc.
Veľkou módou je používanie vtipných tónov zvonenia, zvukov, ľudského hlasu a samozrejme klasických hudobných „hitoviek“.
V takomto prípade by sme mali na dôležitých stretnutiach zvonenie radšej úplne vypnúť, alebo zvoliť konzervatívnejší tón primeraný nášmu postaveniu.
Zásady slušného telefonovania a SMS-kovania v skratke:
o Pri volaní sa najskôr pozdravíme a predstavíme sa. Spýtame sa, či hovorom nerušíme. Na konci SMS sa vždy podpíšeme.
o V spoločnosti telefonujeme len výnimočne, a ak už hovoríme, tak tichšie.
o Na obchodnej schôdzke, v divadle, kine, či na slávnostnom obede, vypíname zvonenie úplne. Pozor, aj vibrovanie dokáže byť otravné!
o Ak počas pracovnej schôdzky potrebujeme hovor zdvihnúť, slušne požiadame partnera o prepáčenie a hovor si vybavíme čo najrýchlejšie. Ideálne je od stola odísť a telefonovať v intímnejšom prostredí.
o Nevoláme druhým v nevhodnom čase. Ráno pred 8.00 a večer po 20:00 voláme iba v súrnych prípadoch. Cez víkendy a sviatky sa snažíme vyhnúť služobným hovorom, ľudia majú právo na oddych a rodinu. Medzi 12:00 a 12:30 rešpektujme obedňajšiu pauzu.
o V „nevhodných“ termínoch, pošleme najskôr SMS s otázkou, či môžeme zavolať. Voláme až potom, ako nám respondent odpíše (prípadne zavolá sám).
o Aj pri telefonovaní nezabúdame na úsmev a prívetivý tón. Toto malé úsilie sa nám určite vráti!
Môže vás zaujať: