Henryho Forda zamestnanci milovali. Jeden z najslávnejších a najbohatších ľudí sveta sa narodil pred 155 rokmi

Dalito.sk/Henry Ford v roku 1896 predstavuje svoje prvé vozidlo The Quadricycle/foto: AP
REDAKCIA/TASR -

Američan Henry Ford patril nielen k podnikateľským veličinám, ale aj k technicky a organizačne nadaným ľuďom. Od jeho narodenia uplynie v pondelok 30. júla 155 rokov.

Ako zakladateľ a majiteľ automobilovej spoločnosti sa stal jedným z najbohatších a najznámejších ľudí na svete. Snaha o produkciu pri vynaložení čo najmenších nákladov ho priviedla nielen k vynálezom rôznych technických vymožeností, ale tiež k objavu faktu, že spokojný zamestnanec toho urobí viac, ako traja nespokojní.

Henry Ford sa narodil 30. júla 1863 ako jedno zo šiestich detí farmárov Mary a Wiliama Fordovcov v Dearborne v americkom štáte Michigane. Jeho rodičia boli prisťahovalci.

Bez matky

Matka pochádzala z Holandska o otec z Írska. Od detstva bol fascinovaný technikou, v roku 1875 si zriadil svoju prvú dielňu, v ktorej zostrojil svoj prvý parný stroj. V trinástich rokoch mu zomrela matka.

V roku 1879 odišiel z rodinnej farmy do Detroitu a vyučil sa za zámočníka. Keď sa vrátil domov do Detroitu, otcovi pomáhal na farme najmä s údržbou techniky a príležitostne pracoval v továrňach v Detroite.

V roku 1888 sa oženil s Clarou Bryantovou, ktorá vyrastala na neďalekej farme a svoju rodinu živil prevádzkou píly. V roku 1891 sa Ford stal technikom v spoločnosti Edison Illuminating Company v Detroitu, od roku 1893 tam bol vrchným inžinierom.

Motor s koženým opaskom

Po práci sa venoval vývoju benzínového motora a už v roku 1896 bol na svete prvý automobil (Quadricycle) jeho vlastnej konštrukcie. Na jeho zostrojenie použil uhlové lišty pre rám, kožený opasok a reťazový pohon pre prenos a sedadlo na kočíky.

Ford musel navrhnúť svoj vlastný zapaľovací systém. Prvý stroj predal za 200 dolárov a peniaze použil na vybudovanie svojho druhého auta.

V roku 1899 Henry Ford odišiel z firmy a 5. augusta 1899 založili spolu s ďalšími investormi vlastnú spoločnosť Detroit Automobile Company. Od začiatku mal predstavu, že automobil by nemal byť len hračkou pre bohatých. To bol aj dôvod, prečo sa nepohodol so svojimi spoločníkmi.

Auto nie ako hračka bohatých

Spoločnosť, ktorá produkovala len pár kusov vozidiel ročne, nechal zbankrotovať. Z druhej firmy Henry Ford Company, založenej v roku 1901, ktorá proti jeho vôli začala vyrábať luxusné modely a stala sa základom Cadillacu, odišiel.

Slávnu Ford Motor Company založili až 16. júna 1903 na predmestí Detroitu, kde sídli aj v súčasnosti vedenie korporácie. Prvé auto vyrobené v spoločnosti Ford Motor Company predali 23. júla 1903 a v roku 1906 sa Henry Ford stal prezidentom spoločnosti a tiež väčšinovým vlastníkom firmy.

Zamestnanci ho milovali

Naplnil si svoju víziu o cenovo dostupných autách. Podnikateľ svojich pracovníkov motivoval vyššími platmi, ako mali robotníci inde a priznal im aj podiel na zisku. Ako jeden z prvých v USA im poskytol osemhodinový pracovný čas a päťdňový pracovný týždeň.

Pre príslušníkov ich rodín zabezpečil lekársku starostlivosť, školy i rekreačné zariadenia. Svojich zamestnancov nikdy nepodceňoval, mohli uplatniť svoje zlepšovateľské návrhy. Táto filozofia sa mu vyplatila.

Ford svoju továreň v roku 1910 presťahoval severne od Detroitu a zriadil v nej pásovú výrobu áut. Na jeho montážnych linkách pracovali robotníci špeciálne vyškolení pre jednu činnosť. Jeho automobil Ford T sa stal známy aj pod prezývkou Tin Lizzie, čiže Plechová Líza a kupoval ho v tom čase skoro každý.

Postupne sa impérium rozrastalo a v roku 1911 Ford otvoril prvú továreň v Manchesteri vo Veľkej Británii. Celý život venoval práci a autám. Mal komplikovaný vzťah s jediným synom Edselom, ktorého vymenoval vo veku 26 rokov za prezidenta spoločnosti. O tri roky neskôr Edsel zomrel na rakovinu žalúdka.  Zlé jazyky tvrdia, že to bolo aj pre  komplikovaný vzťah s jeho náročným otcom.

Má najväčšie múzeum 

Do vedenia spoločnosti sa vrátil Henry Ford, ktorého napokon v septembri 1945 na tomto poste vystriedal jeho vnuk Henry Ford II.

V máji 1946 bol Henry Ford ocenený za svoj prínos automobilovému priemyslu a neskôr v tom istom roku mu Americký ropný inštitút (American Petroleum Institute) udelil svoju prvú výročnú Zlatú medailu.

Henry Ford zomrel vo svojom dome na predmestí Detroitu v Dearbone v USA 7. apríla 1947 vo veku nedožitých 84 rokov.

V Dearborne sa nachádza tiež múzeum americkej inovácie nesúce meno Henryho Forda (Henry Ford Museum of American Innovation). Je to najväčší komplex múzeí v uzavretých priestoroch v Spojených štátoch amerických.

Napriek kontroverzným povahovým črtám ostáva dodnes velikánom priemyselnej revolúcie.