Čo do telefónu nehovoriť. Nikdy
Juraj Zábojník, exriaditeľ Úradu ochrany ústavných činiteľov a diplomatických misií MV SR, bezpečnostný analytik a expert upozorňuje, že nemusíte byť rovno kriminálnik či do neba volajúci podvodník s DPH, aby vás začali bezpečnostné zložky monitorovať. Ktoré pozície sú monitorované najčastejšie v prípade bežných zamestnancov a čo do telefónu určite nepatrí?
Naozaj sa monitorujú aj radoví zamestnanci?
Samozrejme, ak vznikne dôvod, tak aj oni. Čestný človek, keby aj bol monitorovaný z každej strany stereo alebo aj technology surrounded, tak sa, pokiaľ je čestný, nemá čoho báť.
Je pravda, že sa odpočúvajú, samozrejme podľa zákona, napríklad strední a vyšší manažéri v súkromných či dokonca nadnárodných spoločnostiach?
Keď sú operatívnou cestou získané poznatky, že je niečo, na čo treba dať odpoveď a tá je zatiaľ nejasná, pristupuje sa aj k monitorovaniu týchto ľudí. (úsmev) Samozrejme, že si pozor musia dávať aj bežní zamestnanci až po generálnych riaditeľov dokonca aj nadnárodných firiem. Ak sa stane nejaký podvod v rámci firiem, málokedy to organizuje konateľ firmy alebo predseda predstavenstva. Vždy to robí ten nižší manažment. Či to robí na pokyn nadriadeného, majiteľa či predsedu predstavenstva, to je už druhá otázka, ale obyčajne to realizujú tí z nižších poschodí. Koordinuje to spravidla finančný či obchodný riaditeľ. Tam sa roztápajú finančné prostriedky, práve na týchto pozíciách riadenia.
Čo bezpečnostný expert hovorí do telefónu?
Telefón je na to, že sa dohodneme kde sa stretneme a kde sa porozprávame, ale ak ktokoľvek v telefóne preberá naozaj čisté obchodné veci a zmluvne podložené v súlade so zákonom, tak sa nemá čoho báť a má si za tým aj stáť. Určite však odporúčam zdržať sa akéhokoľvek komentovania pozície prezidenta veľmoci. Je to najrýchlejšia cesta, ako sa dostať do hľadáčika 25 tisícovej organizácie National Security Agency, ktorá kontroluje celý svet. To sú desiatky miliónov hovorov denne, ktoré triedia ako pokazené ovocie.