Okno dokorán či slúchadlá na ušiach? Etiketa na pracovisku vám nič nehovorí?
Ak ste práve nastúpili do novej práce, mali by ste myslieť na to, že to VY sa musíte prispôsobiť firemnej kultúre. Preto, ak vás s pravidlami spolunažívania na pracovisku neoboznámi nadriadený, alebo vaši noví služobne starší kolegovia, ostáva na vás, aby ste si to zistili. Predsa aj vám musí záležať, aký obraz si ako nováčik v kolektíve vytvoríte. Aj tu totiž platí základné pravidlo etikety: „Prvý dojem nemá druhý pokus!“
ACH TEN ŽIVOT V KANCELÁRII
Ak pracujete nielen vo veľkých spoločných kanceláriách (open space office) mali by ste chápať, že tam nie ste sami. Rešpekt, slušnosť, cit a zmysel pre spolunažívanie v kolektíve je tu nevyhnutnosťou. Inak budete pôsobiť ako votrelci.
Etiketa na pracovisku odporúča vynechať hrubosť, vtipné či dvojzmyselné narážky na kolegu, či šírenie klebiet. Rovnako nevhodné sú hlasné telefonáty (či už súkromné, alebo pracovné), alebo hlasné púšťanie hudby v spoločných priestoroch. V takých prípadoch je vhodnejšie si hudbu vypočuť cez slúchadlá. Ale pozor! Aj používanie slúchadiel má svoje áno a nie.
Stále častejším javom neslušného a neohľaduplného správania v práci je pravidelné nosenie aj vnútroušných slúchadiel (AirPods), ktoré sú takmer neviditeľné. O veľkých slúchadlách v práci nehovoriac. Kým pri individuálnej práci osamote mimo kolegov, napríklad pri počítači, to nie je problém, pri práci s kolegom v kancelárii, či v celom kolektíve to pôsobí už neslušne a urážlivo. Najmä, ak nepočujete, čo vám vraví kolega, zákazník, či nadriadený.
Vyvarujte sa aj hlasnej hudbe, grganiu, mľaskaniu, či iným gastroenterologickým zvukom, ktoré môžu znepríjemniť ostatným súžitie s vami pod jednou strechou.
OKNO DOKORÁN
Aj kúrenie, či klimatizáciu nastavujte s rešpektom k ostatným, aby ste nepôsobili ako bezohľadní sebci. Ak potrebujete čerstvý vzduch nerobte prievan v celej kancelárii. Vyvetrajte, alebo klimatizujte priestor počas obedňajšej pauzy. Prípadne sa dohodnite s kolegom, ktorému prekáža prievan, že pri okne, či klimatizácii budete sedieť radšej vy. Robenie si napriek a dokazovanie si kto z koho nemá žiadny zmysel a vedie len k zbytočným konfliktom, ktoré nerobia nikomu dobre. Ani zdravotne.
LIEČTE SA DOMA
Aj pandemické roky nás naučili, že s chronickým kašľom, či s infekčným ochorením do práce nechodíme. Vypýtame si od šéfa možnosť práce z domu, alebo ak to inak nejde, doliečime sa doma bez toho, aby sme nakazili druhých.
Otravné nie sú len hlučné telefonáty, ale rovnako otravné môže byť neustále pípanie telefónu, či notifikácie (aj vibrovanie) o prichádzajúcich e-mailoch a správach. Aj tie sa dajú v práci stíšiť alebo radšej úplne vypnúť.
JE TO JEDNODUCHÉ
Aj v práci platí staré známe pravidlo: „Nerob druhým to, čo nechceš aby robili tebe!“ S kolegami treba vedieť vychádzať. Veď v práci trávime podstatnú časť svojho dňa. Preto by sme sa k nim mali správať milo, slušne a s rešpektom. Napokon, môže sa nám to i vrátiť, ak budeme potrebovať pomoc, či vymeniť si službu. Myslite na to!
(Ak vás tento článok od odborníka na etiketu zaujal, redakcii Dalito.sk môžete darovať kávu)