Ako vybudovať víťazný a úspešný tím?
Veľa ľudí má nápady za milión dolárov. Sú sebavedomí a veria, že ich nový produkt alebo služba ich spravia bohatými a ich sny sa naplnia. Všetci sme podnikatelia.
Všetci vieme postaviť predajný stánok s malinovkami. Problém je, že väčšina ľudí nevie, ako zmeniť svoj nápad za milión na skutočný milión dolárov.
Novinka Čo je dôležitejšie ako peniaze je iná než tie predošlé. Svetoznámy autor Robert Kiyosaki vám v nej predstaví svojich osem poradcov, ktorí mu pomohli dosiahnuť úspech a zarobiť peniaze.
Dozviete sa, aký dôležitý je etický kódex tímu, ako vytvoriť značku, ochrániť svoje aktíva, získať kapitál, využiť dlh na zbohatnutie a daňový systém vo svoj prospech, pretože práve dane sú pre väčšinu ľudí ich najväčším výdavkom.
„Negramotní v 21. storočí nebudú tí, ktorí nevedia čítať a písať,
ale tí, ktorí sa nebudú vedieť učiť, zabúdať a znovu sa učiť.“
Posolstvo knihy Čo je dôležitejšie ako peniaze spočíva v tom, že dobrý podnikateľ musí mať dobrý tím a zároveň odkazuje na lekciu bohatého otca, ktorá hovorí, že ak ste najmúdrejší človek vo vašom tíme, váš tím má problém.
Väčšina ľudí sa riadi radou: „Študuj a nájdi si zamestnanie.“
Nikdy nepočujete niekoho povedať: „Študuj a nauč sa, ako vytvoriť pracovné miesta,“ teda to, čo robia úspešní podnikatelia.
Väčšina ľudí chodí do školy, aby sa naučila pracovať pre peniaze – pre pravidelnú výplatu. Iba málo ľudí sa učí, ako vytvoriť peniaze, aby na ne nemuseli byť odkázaní. Ak ste čítali knihu Bohatý otec, chudobný otec, možno si spomeniete na lekciu bohatého otca č. 1: Bohatí nepracujú pre peniaze.
Podnikatelia ju veľmi dobre chápu a snažia sa nájsť spôsoby, ako nechať svoje peniaze, aby pracovali pre nich a oni tak mohli budovať aktíva, ktoré im prinesú nielen cash flow, ale aj bohatstvo.
Uvediem niekoľko príkladov, prečo čoraz viac ľudí začína podnikať. Nové technológie a celosvetová konkurencia sú príčinou toho, že človek zastaráva. Predstavy o vysoko platenom zamestnaní a doživotnej výplate sú veľmi staré – a zastarané – predstavy.
Milióny ľudí si dnes uvedomujú, že byť podnikateľom môže byť istejšie, ako byť zamestnancom.
Andy Grove, jeden zo zakladateľov a bývalý generálny riaditeľ spoločnosti Intel Corporation, je známy pre svoje motto „prežijú iba paranoici“. Jeho kniha s rovnakým názvom (Only the Paranoid Survive) bola napísaná pre podobných paranoikov, pre tých, čo sú zanietení, chcú rásť a zbohatnúť ako podnikatelia.*
Počas priemyselného veku boli podnikatelia známi vytváraním podnikov a pracovných miest. V informačnom veku sú podnikatelia známi tým, že podniky a pracovné miesta ničia.
Jedným z príkladov je knižný priemysel. Keď v roku 1997 vyšla kniha Bohatý otec, chudobný otec, kamenným obchodom knižného priemyslu sa darilo a prosperovali. Potom prišiel Amazon a mnohé kníhkupectvá ešte z čias priemyselného veku, napríklad maloobchodný predajca Borders Group, Inc., sa vytratili.
Nedávno som bol v obchode s potravinami a jedna zamestnankyňa, ktorá ukladala tovar do regálov, sa ma opýtala: „Pamätáte sa na mňa?“ Keď bolo očividné, že si neviem spomenúť, povedala: „Bola som vedúca kníhkupectva Borders blízko vášho domu. Často som organizovala vaše besedy spojené s podpisovaním kníh.“
Ten rozhovor mi zlomil srdce. Snažil som sa zo všetkých síl, aby som zostal pokojný, a ďakoval som jej za všetko, čo pre mňa, moje knihy a moju spoločnosť urobila. Keď sme sa rozprávali o starých časoch, v hlave mi stále znela mantra Andyho Grova – „prežijú iba paranoici“.
Ešte raz, podnikatelia dnes nevytvárajú pracovné miesta. Dnešní podnikatelia ich aj s podnikmi veľmi rýchlo ničia. A naše školy naďalej učia študentov, aby sa z nich radšej stali zamestnanci, ktorí hľadajú istotu práce, ako podnikatelia, ktorí sa usilujú o finančnú istotu.
Dobrou správou je, že školy už dnes ponúkajú kurzy podnikania.
Hoci tlieskam tomuto úsiliu, zároveň sa obávam, že na školách je ešte stále veľa učiteľov, ktorí sa iba pokúšajú naučiť študentov, aby sa z nich stali podnikatelia. Je to podobné, ako sa učiť surfovať alebo hrať golf podľa príručky. Ak vás ešte nikdy „nezmietla“ obrovská vlna, ako potom viete, aké to je, keď váš podnik celkom zmetie konkurencia?
Jednoducho povedané, zamestnanci svojím postojom a spôsobom myslenia vidia svet z pohľadu zamestnancov. Podnikatelia sa pozerajú na svet inými očami. Táto kniha je o tom, ako sa pozerať na svet očami skutočného podnikateľa.
Jeden z mojich najobľúbenejších citátov Steva Jobsa, ktorý som použil aj v úvode tejto knihy, je natoľko pôsobivý a hlboký, že stojí za to ho zopakovať:
„Nemôžete pospájať jednotlivé body pri pohľade dopredu; môžete si ich pospájať iba tak, že sa pozriete späť. Takže musíte veriť, že sa tie body nejako spoja vo vašej budúcnosti.
Musíte v niečo veriť – vo svoju odvahu, osud, život, svoju karmu, v čokoľvek. Taký prístup ma nikdy nesklamal a stojí za všetkým významným v mojom živote.“
Väčšine ľudí sa nepodarí stať sa podnikateľmi, pretože chodili do škôl, kde sa naučili prechádzať životom ako šofér, ktorý sa neprestajne pozerá do spätného zrkadla.