Ako zmierniť stres z práce. Zoznam rád, z ktorého si vyberie každý

Dalito.sk/ilustračné foto: pixabay.com
DALITO -

Univerzály spôsob na predídenie vyhrotenej situácie samozrejme neexistuje. Dôležitú úlohu pri kontrolovaní svojich pocitov zohráva mnoho faktorov, predovšetkým typ osobnosti. Ponúkame vám zoznam 10-tich tipov, z ktorého by si mohol vybrať každý.

NIČ NIE JE DOKONALÉ, ANI VÁŠ VÝKON

Možno si hovoríte, že zaručeným symbolom úspechu je robiť všetko perfektne. Pochvala je zakaždým motivujúca. Môžete mať po nej tendenciu ísť za ďalšími úspechmi rovnakými spôsobmi. Ak však váš plán nebude vychádzať podľa predstáv, začnete byť podráždení a vystresovaní.

Najmä pri rušných a náročných prácach, je veľmi náročné si zachovať dobré výsledky. Účinnou stratégiou ako robiť svoju prácu presne a zároveň byť so sebou spokojný je, ísť zlatou strednou cestou. Robte úlohy s najlepším úmyslom, ale netlačte na seba.

Možno zistíte, že vaše výsledky sú rovnaké alebo ešte lepšie, ako keď ste si nad prácou nadmerne lámali hlavu. Naučíte sa zvládať pracovné zadanie aj bez stresu, čo vám môže otvoriť nové možnosti.

STOP MULTITASKINGU

V dobe, keď sa pojem multitasking začal hojne využívať, bol považovaný za veľmi prospešný pre našu produktivitu. S odstupom času sa však zistilo, že z dlhodobého hľadiska nie je možné plnohodnotne vykonávať viaceré činnosti súčasne. Ľudí, ktorí ho s obľubou využívali, mali tendenciu meniť svoje správanie, aj pracovný výkon k horšiemu.

Niekomu možno vyhovuje robiť viaceré činnosti zároveň, ale donekonečna perfektne zvládať množstvo úloh, je nemožné. Ak máte na starosti významný projekt, pracujete na povýšení alebo počas krátkej doby potrebujete získať viac finančných prostriedkov, rozpoltenosť je určite prínosom. Dôležité však je, aby sa to nestalo vašou každodennou rutinou.

V prípade, že si toho vezmete na seba až príliš, budete pod stresom. Namiesto toho by ste si mohli skúsiť prácu rozdeliť na menšie celky. Reč je o takzvanom „chunking-u“ktorý je jednoduchší ako multitasking.

STAVTE NA PRESNOSŤ A ORGANIZOVANOSŤ

Organizovanosť znamená, mať poriadok vo svojej práci a vedieť efektívne hospodáriť s časom. Aj keď ste dezorganizovaný typ človeka, perfekcionista alebo panikárite, ak nemáte veci pod kontrolou, plánovanie dopredu je pre vás ako stvorené.

Plánujte si svoj čas v práci aj mimo nej dopredu. Počítajte aj s nečakanými udalosťami a vytvorte si na to aspoň malú rezervu. Ak budete mať plán, kedy, čo urobíte, nebudete mať dôvod stresovať, že niečo nevyjde.

UROBTE SI VO VECIACH JASNO

Ak presne neviete, čo sa od vás očakáva, aj to môže mať za dôsledok stres. V prípade, že ide o dôležitú úlohu, situácia sa stáva ešte ťažšou. V tomto bode neexistuje veľa rád. Jednou účinnou však je komunikácia. Oslovte svojho nadriadeného alebo kolegov. Ujasnite si zadanie, prípadne požiadajte o pomoc.

Ak aj tak nezvládate pracovný stres, zvážte možnosť preradenia alebo dovolenku. Možno ste len vyčerpaný a neschopnosť plniť svoje úlohy je len vonkajším prejavom.

Viac o technikách zvládania stresu nájdete na Pracuj.sk .