EXKLUZÍVNE: Autor Svetového dňa bez mobilov vyzýva Slovensko. Ohrozuje nás nelátková závislosť

dalito.sk/Phil Marso, zakladateľ Svetového dňa bez mobilov a smartfónov/ foto: archív P. Marso
DALITO -

V utorok 6. februára je Svetový deň bez mobilných telefónov a smartfónov. S myšlienkou prišiel na začiatku nového tisícročia francúzsky spisovateľ Phil Marso. Autor kriminálnych románov exkluzívne prostredníctvom DALITO.SK vyzýva aj slovenské školy, aby v tento deň odložili telefóny, bez ktorých si mnohé deti už ani nevedia predstaviť deň. Pri príležitosti 18. Svetového dňa bez mobilných telefónov a smartfónov Phil Marso pripravil 42 otázok a 6 výziev (http://mobilou.info/debat.htm) s cieľom spustiť celosvetovú diskusiu o používaní týchto zariadení.

Dotazník zahŕňa otázky, ktoré by mali podnietiť verejnú debatu o tom,  či mobilný telefón a smartfón menia ľudské správanie a tiež o klimatických podmienkach planéty vo vzťahu k fenoménu elektromagnetizmu. Marsoa zaujíma, či nás internetové pripojenie a sociálne siete ako Facebook a Twitter odsudzujú na nulové súkromie na Zemi.

Akcie spojené s prvým svetovým dňom bez mobilu v roku 2001 trvali vo Francúzsku tri dni. No ešte populárnejším sa stal prvý ročník v Kanade, Španielsku, Francúzsku, Belgicku, Švajčiarsku a Fínsku. Ostatný ročník odštartoval aj hru Šesť úloh (http://mobilou.info/6defis-sans-smartphone-2018.htm). Riaditelia základných a stredných škôl sa môžu so svojimi žiakmi a študentmi zapojiť do hry počas troch dní ‒ od 6. do 8. februára 2018. Podmienkou je, aby študenti svoje mobily vždy odložili do šatne a zapojili sa do akcie prostredníctvom písania, tvorby plagátov, videoklipov a podobne.

Phil Marso exkluzívne pre DALITO.SK vyslovil svoje želanie: „Dúfam, že sa mladí Slováci na všetkých školách, vrátane vysokých a stredných, budú snažiť splniť 6 úloh bez inteligentného telefónu a z návrhov na zapojenie sa do svetového dňa si vyberú aspoň jeden.“

Zakladateľ iniciatívy (http://www.mobilou.info/com2018neerlandais.htm) zdôraznil, že úspech týchto dní závisí aj od angažovanosti nielen škôl, ale aj médií. O nadmernom používaní moderných komunikačných prostriedkov by mali novinári hovoriť a písať aj s ohľadom na osobné zdravie a súkromný život. Marso je presvedčený, že moderný komunikačný nástroj síce uľahčuje život užívateľa, zároveň mu ho však aj mimoriadne komplikuje. Veď mnohí sú na mobile aj 24 hodín denne.

Cieľom akcie nie je odstrániť mobil zo života človeka, Phil Marso chce skôr dosiahnuť, aby ľudia využili aspoň jeden z troch dní na úvahu a diskusiu o mobile ako takom. Práve mobil sa pre francúzskeho spisovateľa stal v roku 1999 inšpiráciou pre napísanie jeho prvej knihy Tueur de portable sans mobil apparent. „Chcem, aby sa moja občianska iniciatíva rozšírila na celospoločenskú diskusiu o tom, ako mobil mení život jedinca, komunikáciu partnerov a ako sa to všetko prejavuje v spoločnosti,“ povedal pre redakciu DALITO.SK Phil Marso. Priznal, že sám nemá dostatočné skúsenosti s používaním tejto techniky, a tak aj na fotografiu sme čakali pár dní :-).

Klinická psychologička Jitka Prevendárová  upozorňuje, že ľudia stále viac a viac používajú mobily či  smartfóny,  ktoré nebadane nahradili  bežnú komunikáciu zoči-voči.

„Vytráca sa fyzická blízkosť medzi ľuďmi, napr. láskavý úsmev a očný kontakt, pričom oba majú obrovský význam pre posilnenie a harmonizáciu človeka. To žiaden smajlík nenahradí! Čo je snáď ešte horšie, vytráca sa schopnosť riešiť  medziľudské spory  inak než tým, že „HO VYPNEM“. V manželskej poradni sa stále častejšie stretávam s typickým scenárom  partnerského  vzťahu, ktorý začína úvodným zoznamovacím inzerátom, pokračuje esemeskami a mailami, nasledujú dve ‒ tri stretnutia, nasťahovanie do spoločného bytu,  tehotenstvo, pôrod a… zistenie, že tí dvaja spolu nedokážu žiť,“ vysvetľuje dopad technológií na bežný život ľudí.

Túto tému považuje za mimoriadne vážnu a upozorňuje, že staré príslovie hovorí, že oheň je dobrý sluha, ale zlý pán, no rovnako to platí aj mobilnej komunikácii. „Tá sa nám akosi vymkýna spod kontroly. Je skvelé, že šetrí čas, lenže ľudia, ktorí chcú byť spolu, vlastne UŽ NEVEDIA BYŤ SKUTOČNE SPOLU, pretože si nevedia predstaviť, že by mali aspoň na chvíľu odložiť mobily a venovať sa jeden druhému,“ dodáva psychologička.

Pre Dalito.sk uvádza aj niekoľko príznakov nelátkovej závislosti :

a) zanedbávanie najbližších,
b) nechuť vzdať sa „drogy“ napriek ich upozorneniam a výčitkám,
c) ospravedlňovanie si svojho konania tým, že musím, lebo inak by… (sa šéf nahneval, unikli by mi dôležité správy  a pod.),
d) zanedbávanie iných záujmov a voľnočasových aktivít, ktoré kedysi človek rád robil (šport, kultúra a i.),
e) pocit diskomfortu (psychického rozladenia, nepokoja, napätia až  hnevu)   pokiaľ  človek skúsi abstinovať, v danom prípade vzdať sa mobilu na niekoľko  dní.

Podľa skúseností Jitky Prevendárovej, rodičia dieťaťu darujú prvý mobil  na začiatku školskej dochádzky, aby ho mali ľahšie pod kontrolou. „Decká sú na ňom doslova nalepené… Predstavte si 30 detí v triede a tridsať mobilných zariadení. Som presvedčená, že  tento fakt  sa významnou mierou podieľa na  mnohých civilizačných ochoreniach, ktorých nárast sa neustále zvyšuje  a týka sa už aj malých detí.“

Podľa agentúry GfK celosvetová priemerná predajná cena smartfónov zaznamenala v štvrtom štvrťroku rekordný medziročný nárast.

•          Vo štvrtom štvrťroku vzrástol celosvetový dopyt po smartfónoch o jedno percento na 397 miliónov kusov
•          Priemerná predajná cena sa medziročne zvýšila o 10 percent
•          V roku 2017 dosiahol dopyt po smartfónoch 1,46 miliónov kusov, čo predstavuje obrat vo výške 479 miliárd USD

Celosvetový predaj smartfónov dosiahol vo štvrtom kvartáli 2017 (4Q17) 397 miliónov kusov, čo je medziročný nárast o jedno percento. Dopyt bol ťahaný predovšetkým krajinami Stredného východu a Afriky, ktoré zaznamenali osempercentný rast a krajinami strednej a východnej Európy, kde sa dopyt zvýšil o sedem percent. Celosvetovo sa priemerná predajná cena (ASP) smartfónov zvýšila medziročne o desať percent na 363 USD, čo predstavuje zatiaľ najrýchlejšie tempo rastu za štvrť roka.

Arndt Polifka, globálny riaditeľ výskumu telekomunikácií v GfK, hovorí: “Medziročný rast dopytu po smartfónoch sa zmierňoval už štvrtý po sebe idúci štvrťrok, predstavoval len jedno percento a vo 4Q17 dosiahol 397 miliónov kusov. Hodnota predajov sa však v tomto kvartáli zvýšila o 11 percent, čo predstavujev v takto vyspelej technologickej kategórii výnimočný rast. Je to vďaka tomu, že rozšírenie smartfónov s väčšou uhlopriečkou motivovalo spotrebiteľov k nákupu drahších zariadení.”

Západná Európa: rast výnosov a pozitívny výhľad

V 4Q17 dosiahol dopyt po smartfónoch v západnej Európe 37,0 miliónov kusov, čo znamená medziročný pokles o tri percentá. Napriek tomuto zníženiu počtu predaných kusov sa hodnota predaja zvýšila o 17 percent, najmä vďaka Veľkej Británii, kde došlo k jej zvýšeniu o 24 percent a vďaka Francúzsku, kde hodnota predaja stúpla o 19 percent. V roku 2017 dosiahla hodnota predaja v západnej Európe celkovo 56 miliárd USD, teda o päť percent viac ako v roku 2016. Avšak predaj počtu predaných telefónov na trhu klesol o 4 percentá na 125,6 miliónov predaných kusov. Výhľad na rok 2018 je pre tento región pozitívny, pretože sa očakáva nárast dopytu o jedno percento na celkových 126,4 milióna kusov.

Stredná a východná Európa: najväčšie oživenie a najvyšší rast hodnoty predajov zo všetkých regiónov

Oživenie dopytu v strednej a východnej Európe pokračovalo a predaj smartfónov dosiahol v 4Q17 celkovo 25,2 milióna kusov, čo je medziročný nárast o sedem percent. Ďalej, podobne ako v západnej Európe, hodnota predajov vzrástla medziročne o významných 28 percent. V roku 2017 zaznamenal región predaj 85,2 milióna smartfónov, to je v porovnaní s rokom 2016 nárast o 9 percent. A očakáva sa, že v roku 2018 bude rast pokračovať; GfK predpovedá šesťpercentný nárast dopytu, najmä vďaka jeho posilneniu v Rusku a na Ukrajine.

Severná Amerika: najsilnejší rast dopytu za viac ako dva roky

Trh smartfónov zaznamenal vo 4Q17 medziročný zvýšený dopyt o šest percent, a to je najvyšší nárast za viac ako dva roky. Hodnota predaja vzrástla o štyri percentá na 28,5 miliardy USD. Vďaka tomu sa predaj v roku 2017 zvýšil v porovnaní s rokom 2016 o dve percentá a a dosiahol 201,3 miliónov kusov. Neočakáva sa však, že tento nedávny vzostup potrvá a GfK predpovedá, že dopyt zostane v roku 2018 na rovnakej úrovni ako v roku 2017.

Latinská Amerika: silné oživenie, ale výhľad zostáva umiernený

V dôsledku značného oživenia v Brazílii pokračoval v Latinskej Amerike rast dopytu po smartfónoch aj vo 4Q17, keď predaj stúpol medziročne o šesť percent na 35,0 miliónov kusov. Vďaka tomu vzrástol predaj v roku 2017 v porovnaní s rokom 2016 o deväť percent. GfK však predpovedá pre rok 2018 v tomto regióne v porovnaní s 2017 len umiernený rast na úrovni dvoch percent v dôsledku spomalenia ekonomiky v Brazílii.

Stredný východ a Afrika: silný rast dopytu po smartfónoch zaisťujú predovšetkým Egypt a Saudská Arábia

Na Strednom východe a v Afrike sa predalo vo 4Q17 celkovo 46,2 milióna smartfónov, čo predstavuje medziročný nárast 8 percent, o ktorý sa zaslúžili predovšetkým Egypt a Saudská Arábia. V Egypte stúpol počas štvrťroku dopyt o impozantných 28 percent a v Saudskej Arábii o 24 percent. V roku 2017 predstavoval predaj smartfónov v regióne celkovo 176,5 milióna kusov, teda o štyri percentá viac ako v roku 2016. GfK predpovedá pre rok 2018 rast dopytu o päť percent, pretože relatívne nízka penetrácia smartfónov ponecháva značný priestor pre zákazníkov, ktorí ich budú kupovať prvýkrát.

Čína: nehľadiac na pokles dopytu bol rast hodnoty predajov mimoriadny

Počas štvrtého štvrťroka dopyt po smartfónoch v Číne viazol – predaj poklesol medziročne o tri percentá na 114,7 milióna kusov. Bolo to prvýkrát za dva a pol roka, keď v tejto krajine došlo k medziročnému zníženiu. Ale hodnota predaja medziročne vzrástla o 17 percent, pretože spotrebitelia prechádzajú od bežných telefónov k zariadeniam, ktoré sú technicky dokonalejšie a drahšie. V roku 2017 dopyt stúpol o jedno percento na 454,4 milióna kusov, aj keď z hľadiska hodnoty išlo o oveľa vyšší rast, a síce o 14 percent v porovnaní s rokom 2016.

Vyspelé ázijské krajiny *: dopyt znižuje Južná Kórea

V rozvinutých ázijských krajinách sa vo 4Q17 predalo 18,5 milióna kusov, čo znamená medziročný pokles o deväť percent spôsobený predovšetkým dvadsaťjeden percentým poklesom v Južnej Kórei. V roku 2017 predstavoval predaj smartfónov v regióne celkovo 68,5 milióna kusov, a to je o šesť percent menej ako v roku 2016. GfK však predpovedá pre rok 2018 návrat k rastu o dve percentá predovšetkým vďaka zlepšujúcej sa situácii v Japonsku.

Rozvíjajúce sa ázijské krajiny *: vo 4Q17 zažíva región vôbec prvýkrát medziročný pokles

Rozvíjajúce sa ázijské krajiny zaznamenali vo 4Q17 predaj 58,6 milióna kusov smartfónov, teda medziročne o jedno percento menej. Spôsobil to hlavne trojpercentný pokles v Indii, kde rast počtu predaných lacných telefónov 4G pravdepodobne kanibalizoval predaj smartfónov. V roku 2017 sa v regióne predalo 232,7 milióna smartfónov, čo je v porovnaní s rokom 2016 zvýšenie o osem percent. GfK predpovedá, že rast v tomto regióne v roku 2018 dosiahne deväť percent.

Yotaro Noguchi, produktový vedúci v divízii GfK pre trendy a prognózy k tomu poznamenáva: “Výhľad na rok 2018 je pozitívny a GfK predpovedá, že globálny dopyt po smartfónoch sa zvýši v porovnaní s rokom 2017 o tri percentá, a to najmä vďaka vývoju v rozvíjajúcich sa ázijských krajinách a v strednej a východnej Európe. Vyspelé trhy začínajú byť nasýtené a výrobcovia s smartfónov sa teda zamerajú hlavne na udržanie zákazníkov, čo popri stále vyššej komoditizácii povedie k väčšej inovácii a diferenciácii s cieľom zvýšiť predaj.”

*Krajiny, ktoré sú v tejto správe zahrnuté medzi rozvíjajúce sa/vyspelé ázijské štáty:

Vyspelé ázijské krajiny: Austrália, Hongkong, Japonsko, Nový Zéland, Singapúr, Južná Kórea, Tchajwan

Rozvíjajúce sa ázijské krajiny: Bangladéš, India, Indonézia, Kambodža, Malajzia, Myanmar, Filipíny, Thajsko, Vietnam