Konečná, superjumbo A380 končí, klinec zabilo Emirates
Európsky výrobca lietadiel Airbus oznámil za minulý rok rast čistého zisku o vyše štvrtinu a predpokladá, že tento rok dodá na trh takmer 900 lietadiel. Spoločnosť však zároveň informovala, že s výrobou najväčšieho lietadla na svete A380 končí.
Spoločnosť uviedla, že čistý zisk za rok 2018 dosiahol 3,05 miliardy eur. Oproti roku 2017 to predstavuje rast o 29 %. Tržby dosiahli 63,7 miliardy eur, zatiaľ čo v roku 2017 to bolo 59 miliárd eur. Prispeli k tomu najmä rekordné dodávky komerčných lietadiel. Airbus dodal vlani celkovo 800 lietadiel, o 82 viac než v roku 2017. Tento rok ich plánuje na trh dodať od 880 do 890.
Spoločnosť však zároveň oznámila, že ukončí produkciu svojho dvojposchodového A380, najväčšieho lietadla na svete. Lietadlo bolo síce medzi cestujúcimi populárne, zároveň ale príliš nákladné a dopyt po ňom v poslednom období zo strany aerolínií klesal. Konečné rozhodnutie v Airbuse padlo po tom, ako kľúčová letecká spoločnosť Emirates zo Spojených arabských emirátov svoju objednávku na A380 znížila.
Airbus informoval, že produkciu tohto stroja, ktorý je v prevádzke zhruba desaťročie, ukončí v roku 2021. Už skôr upozornil, že rentabilita A380 závisí od záujmu Emirates. Aerolínie však oznámili, že celková objednávka na A380 bude oproti pôvodným predpokladom o 39 strojov nižšia. Namiesto toho dokúpia od Airbusu 70 menších lietadiel.
“V dôsledku tohto vývoja a nedostatočných objednávok od ďalších aerolínií Airbus ukončí dodávky A380 v roku 2021,” oznámila spoločnosť s tým, že za takýchto okolností nemá zmysel udržiavať produkciu tohto modelu.
Rozhodnutie môže ovplyvniť približne 3500 pracovných miest, dodal Airbus, vrátane stoviek pracovných pozícií v meste Broughton v severnom Walese. Ďalšie pracovné miesta to ovplyvní napríklad aj v závode na výrobu motorov v Derby.
Zatiaľ čo rozhodnutie znamená pre Airbus ranu, pre Boeing to je obrovská výhoda. Európsky výrobca totiž veril, že A380 postupne vytlačí z trhu B747 od Boeingu. Ako sa však ukázalo, aerolínie nemali taký záujem o finančne náročný stroj, ktorého veľkosť si navyše vyžadovala vybudovanie nových pristávacích a vzletových dráh a úpravy terminálov.
Môže vás zaujať:
KRZÁNOVÁ: „Lietadlo pristane aj bez motorov, hrozbou je požiar na palube.”