Nenávidené aj milované požičiavanie si jedného pracovného stola. Ak si ho stihnete rezervovať
Nová doba! To čo si kedysi niekto nevedel ani predstaviť je dnes v mnohých firmách úplnou samozrejmosťou. Veď pre mnohých je “vlastný” pracovný stôl veľkým a často už aj zbytočným prepychom.
Keď prídete ráno do práce a sadnete si za iný stôl, než za ktorým ste sedeli minulý týždeň, možno si budete musieť chvíľu zvykať na podmienky pre prácu. Čo ak ste však práve vďaka tomu zlepšili toho omnoho viac?
- Generálna rozlúčka so súkromím
- Rezervácia stola cez intranet
- Pracovníci v neustálom mixe
Hot desking je v súčasnosti kontroverznou témou, ktorá sa v niektorých kanceláriách ujíma viac a v iných menej. Nie je to tak dávno, čo bol voľný pohyb od pracovného stola nežiaducim. Mať svoje stabilné miesto zákonite znamená, že vás ostatní spolupracovníci či manažment vedia vždy nájsť. Tiež to znamená, že s istou časťou kolektívu máte lepšie väzby, pretože prichádzate do kontaktu pravidelnejšie, než s ostatnými. Ibaže v záujme downsizingu si firmy začínajú uvedomovať, že počet pracovných stolov v kanceláriách prestáva byť v priamej úmere voči množstvu zamestnancov. A že vyrovnávať tento nepomer je pravdupovediac neudržateľné. Takže ak je možné na niečom ušetriť nejaké tie firemné náklady, hot desking patrí medzi vhodné opatrenia.
Generálna rozlúčka so súkromím
Takzvaný hot desking spočíva v princípe neustáleho prepúšťania pracovného stola iným členom v tíme a môže byť úplný aj kombinovaný. Kým kombinovaný uznáva simultánnu prítomnosť fixného pracoviska a alternatívnych možností, pri úplnom hot deskingu nemá žiadny zo zamestnancov daný jeden pracovný stôl či kanceláriu. Výmenou za niekdajšie súkromie dostávajú zamestnanci väčšiu slobodu v pohybe na pracovisku. S možnosťou fungovať z ktorejkoľvek časti kancelárie si zároveň budujú nové väzby v kolektíve.
Tento zdanlivo triviálny fakt pritom môže výrazne zmeniť výkonnosť, a to najmä tým, že pri zmenách pracovísk sa ocitajú zamestnanci vždy na odlišnej strane officu a sú inak vystavení dennému svetlu. K efektivite práce však prispieva aj to, že anonymne pôsobiace pracovné stoly nepôsobia pri plnení úloh rozptyľujúco.
Zamestnanci sa tak pri hot deskingu môžu koncentrovať lepšie na prácu. Negatívom hot deskingu je súčasne to, že pre výkon práce treba zakaždým prenášať všetky pracovné nástroje na iné miesto a rovnako vznikajú v kanceláriách nepredvídateľné situácie či kolízie zamestnancov, ktorí v rámci týždňových porád a stretnutí s klientmi môžu obsadiť stôl aj neohlásene.
Rezervácia stola cez intranet
Miestenka na pracovný stôl sa sprvu môže javiť ako nezmysel, v skutočnosti však existujú desiatky dostupných online softvérov, ktorých jediným účelom je efektívne riadenie správy pracoviska. Kým slovenské firmy testujú hot desking opatrne a prostredníctvom poradovníkov na jednotlivé pracoviská, rezervačné systémy majú jediný účel – poskytnúť booking pracovných stolov všetkým zamestnancom tak, aby každý z nich presne vedel, ktorý stôl smie počas týždňa či dokonca mesiaca využívať.
Viac sa o modernom pracovnom prostredí dočítate v článku Prečo sa hot desking stáva horúcim kandidátom na pracovisko budúcnosti? na pracuj.sk.