Podporujme, prosím, aj Husákove deti!
Keď som začínala v Slovenskej televízii ako redaktorka spravodajstva, mali sme 23-ročnú kolegyňu, ktorá pyšne vyhlasovala, že v spravodajstve majú robiť iba ľudia do 30 rokov. Ostala som tam ďalších 15 a o nej už roky nepočuť. Tento nezmysel sa však spoločnosťou nesie ďalej aj v rôznych iných oblastiach.
Vďaka DALITO dostávam stále viac reakcií (bohužiaľ, bez súhlasu zverejnenia), že podpora mladých je jedna vec, ale čo generácia X? Že sa ideme „potento“ z generácií Y a Z a na ľudí ročníkov 1960 – 1980 zabúdame. Na pracantov, po ktorých volá toľko zamestnávateľov.
Ľudia generácie X totiž žijú najskôr prácou až potom zábavou. Táto generácia dosiahla najvyššiu úroveň vzdelania. Sen každého zamestnávateľa. Skutočne? Realita na sociálnych sieťach je iná. Sklamaní ľudia, ktorí si napriek múdrosti a skúsenostiam nevedia nájsť vhodnú prácu.
Riešime diskrimináciu takú a onakú a pritom sa všetci tvárime, že tá pre vek neexistuje. Veď stačí, že na zaslané CV nezareagujeme a hotovo. Tak aká diskriminácia? Len zopár lastovičiek podporí štyridsiatnikov, ktorí sa rozhodli v živote pre zásadnú zmenu, pretože často dlhé roky verne slúžili jednému. Aha, zabudla som. Dnes to je už podozrivé, že by niekto ostal tak dlho na jednom mieste len pre lásku k práci. „Nemožné!“ volá generácia Y a Z.
Generáciu X už iba výnimočne niekto podporí. Veď skúste poslať vlastný projekt či sa prihlásiť do startupu a uveďte, že ste sa len v 48. rokoch rozhodli pre radikálnu zmenu. Na vlastné oči som videla reakciu vychýrenej softwarovej firmy, ktorá projekt odmietla so slovami: „Ľutujeme. Zameriavame sa na mladých.“ Zameriava sa v tejto krajine niekto aj na „starých“, ktorí chcú v živote ešte niečo dokázať, sú plní síl, vedomostí a skúseností a ich jediným prehreškom je, že sú Husákove deti, hoci po tom netúžili? Prípadne dostanú po prstoch, pretože sa odvážili verejne požiadať o pomoc, no to sa nehodí? A čo sa podľa niekoho hodí, keď zrelého človeka nikto nepodporí len preto, že je „starý“ prípadne nevymyslel unikátnu aplikáciu na predaj hotdogov samých chodiacich priamo za klientom?
Nič proti mladým, naopak, samotné DALITO ich podporuje plným priehrštím, ale nemali by sme myslieť a aj podporovať tých, ktorí sú z generácii X,Y,Z najskúsenejší a evidentne firmám aj najlojálnejší?
Okrem mailov čitateľov DALITO som videla aj výnimočný film The Intern s Robertom De Nirom… Musí sa niečo vážne diať, keď už aj Hollywood vsadil na tému, ktorú každý prehliada: Ako veľmi vo firmách potrebujeme generáciu X. Musí to byť veľmi zlé, keď na to už upozorňuje aj tvrdá trhová americká ekonomika. Veľmi zlé, veľmi smutné… Alebo si radšej počkáme, kým sa časom dostanú do domovov sociálnych služieb a potom ich budeme akože podporovať a hrať sa na charitu?
Môže vás zaujať:
Generácia X, Y, Z . Hľadajte rozdiely…