Supertím nevybuduje priemerný a náladový manažér, ktorý vyvoláva tlak a stres. Chladné nie sú ani stroje a ani zamestnanci
- Emócie je potrebné naďalej manažovať
- Samostatnosť znamená dôveru
- Chladné nie sú ani stroje, ani zamestnanci
Ak sa napokon generatívna AI zmení na kreatívnu, podoba nového modelu pracovnej kultúry bude pozostávať z talentovaných superhrdinov a ich inteligentných pomocníkov.
Pracoviská prechádzajú transformáciou. Menia sa postoje zoomerov, nároky na benefity, no takisto očakávania zamestnancov a zákazníkov. S popularizáciou umelej inteligencie a jej neustálym zdokonaľovaním môžu byť novými spolupracovníkmi coboti či iné podoby AI. Odkiaľ sa vzal tento pojem a čo je to supertím? Ako naznačil vo svojej knihe Superminds Thomas Malone, profesor MIT Sloan School of Management, supertímy by mali predstavovať spojenia zamestnancov a strojov, kombinujúce tie najlepšie vlastnosti za účelom dosiahnutia najlepšieho výsledku, ktorý by za iných okolností nebolo možné dosiahnuť.
Uplynulé mesiace nám však ukázali dobré aj tienisté stránky AI a jeho dopad na zamestnanosť. Podľa prognózy Deloitte z roku 2021 patrí práve umelá inteligencia k trendom, ktoré budú úzko súvisieť s ľudským kapitálom v spoločnostiach. Pochopením toho, ako by mohla synergia ľudskej pracovnej sily a strojov v rámci supertímov fungovať, by malo zefektívniť aj ich riadenie.
Chladné nie sú ani stroje, ani zamestnanci
Začlenením AI do pracovného kolektívu sa postupne mení spôsob uvažovania o projektoch. Aj komplikované pracovné úlohy sa tak dajú vyriešiť bez preťažovania personálu a s využitím lepších poznatkov.
Pomoc umelej inteligencie by napriek tomu nemala vyvolávať dojem, že pracovníci sú menejcenní. Vyššia miera spoluprác a originálne nápady by teda za ideálnych okolností mali prebiehať simultánne s podporou zamestnaneckých kariérnych cieľov, ako aj potvrdzovaním ich prínosu do pracovnej skupiny či supertímu.
Inklúzia a pocit belongingu nadobúdajú práve v supertímoch o to väčší význam, keďže v porovnaní so strojovým učením sú schopnosti každého pracovníka zamerané na odlišnú problematiku. Citlivo bude potrebné pristupovať aj k umelej inteligencii. Správne zadávanie príkazov a upskilling v rámci zefektívňovania práce s AI sa následne prejavia aj na konečných výstupoch supertímov.
Samostatnosť znamená dôveru
Deloitte odhalil, že väčšina organizácií využíva AI na skvalitňovanie prevádzok a firemných procesov, no len 16% respondentov v prieskume z roka 2021 uviedlo, že im AI pomáha zvyšovať produktivitu vo firme.
Viac sa o tejto téme dočítate v článku Supertímy dokážu dosahovať odvážne firemné ciele, závisia však od obratného manažmentu [pracuj.sk]