Trh s luxusom. Kde a čo nakupujeme?

Dalito.sk/Paríž, nákupné centrum/foto: pixabay.com - Falconp4
DALITO -

100 najväčších výrobcov luxusného tovaru zaznamenalo vo finančnom roku 2016 (od začiatku júla 2016 do konca júna 2017) rast tržieb z predaja luxusného tovaru na úrovni 1 %. To predstavuje v medziročnom porovnaní pokles o 5,8 percentuálneho bodu.

  • Rastový trend zaznamenal predaj kozmetiky a parfémov.
  • Tržby z predaja luxusného oblečenia a obuvi už druhý rok klesali.
  • Najvyššiu mieru rastu tržieb z predaja luxusného tovaru zaznamenalo Španielsko a Francúzsko.
  • Rast v odvetví luxusného tovaru pokračovať.

Rastový trend zaznamenal predaj kozmetiky a parfémov, tržby z predaja luxusného oblečenia a obuvi naopak už druhý rok po sebe klesali. Vyplýva to z výsledkov piateho prieskumu spoločnosti Deloitte „Globálni lídri v luxusnom tovare“ (Global Powers of Luxury Goods).

Analýza odvetví

Prieskum je zameraný na zostavenie rebríčka 100 najväčších svetových výrobcov luxusného tovaru. V rebríčku boli spoločnosti, ktoré si výrazne polepšili, ale aj pohoršili. Medziročný nárast tržieb z predaja zaznamenalo 57 spoločností. „Traja z top 10 výrobcov sú konglomeráty, ktoré pôsobia vo viacerých odvetviach trhu s luxusným tovarom. Ďalej sa v prvej desiatke umiestnili dvaja výrobcovia šperkov a hodiniek, dva módne domy a dve kozmetické spoločnosti. Jediným výrobcom doplnkov je popredný svetový výrobca okuliarov,“ povedala k rebríčku Zuzana Letková, partnerka spoločnosti Deloitte.

Trh s luxusným tovarom sa spamätal z krízy

Medziročný nárast tržieb z predaja luxusného tovaru zaznamenalo z prvej stovky 57 spoločností, pričom 22 dosiahlo dvojciferný rast. Takmer jedna tretina dosiahla vo finančnom roku 2016 vyššiu mieru rastu tržieb než vo finančnom roku 2015. Celkový výsledok rebríčka ovplyvnilo najmä desať spoločností, ktoré zaznamenali dvojmiestny pokles tržieb z predaja.

„Trh s luxusným tovarom sa spamätal z ekonomickej neistoty a geopolitickej krízy v roku 2016 a ku koncu roka 2017 sa už priblížil k ročným tržbám 1 bil. USD. Či bude na konci rast celého globálneho trhu jednociferný alebo dvojciferný, bude závisieť od mnohých faktorov, vrátane geopolitiky a jej vplyvu na cestovný ruch. Na rozdiel od iných odvetví, však bude rast v odvetví luxusného tovaru pokračovať,“ vysvetlila Zuzana Letková.

Krajiny luxusu

Celkové tržby sto najväčších výrobcov luxusného tovaru vo finančnom roku 2016 dosiahli hodnotu 217 mld. USD a priemerné ročné tržby výrobcov z prvej stovky predstavujú 2,2 mld. USD. Až 83 % z nich a 90 % tržieb z predaja pochádzalo z Číny, Francúzska, Nemecka, Talianska, Španielska, Švajčiarska, Spojeného kráľovstva a USA. Najvyššiu mieru rastu tržieb z predaja luxusného tovaru zaznamenalo Španielsko a Francúzsko. Taliansko je opäť lídrom v luxusnom tovare z hľadiska počtu spoločností.

Geografická analýza

O správe Globálni lídri v luxusnom tovare

Správa Globálni lídri v luxusnom tovare identifikuje 100 najväčších výrobcov luxusného tovaru na svete na základe verejne dostupných údajov a analyzuje ich z rôznych hľadísk. Skúma aj trendy v odvetví a globálne ekonomické podmienky.