Trubač: „Na môj FB profil pridám to, čo uznám sám za vhodné.“
Facebook v týchto dňoch testuje nielen novú verziu používania FB, ale aj trpezlivosť svojich užívateľov. Výrazne na to doplácajú hlavne tí, ktorí doteraz službu sociálnej siete využívali nie iba vo svoj firemný prospech, ale poctivo prispievali firme FB za reklamné služby. A tak sa, hlavne malé firmy a nováčikovia, snažia zachrániť, čo sa ešte dá, pretože u niektorých dosah obsahu ich FB stránky spadol aj viac ako o dve tretiny. Keďže FB zverejňuje v reálnej čítanosti iba zdieľané statusy, snažia sa podnikatelia zdieľať svoje firemné stránky aj na súkromných účtoch oveľa častejšie, než tomu bolo kedykoľvek doteraz. DALITO však zachytilo aj reakcie, že to na súkromných účtoch pôsobí rušivo až nekorektne a neeticky, pretože ide o osobnú účty, nie firemné. Opýtali sme sa experta na etiketu Mareka Trubača, či je alebo nie je korektné využívať súkromný profil aj na podporu svojich podnikateľských aktivít.
Je korektné od majiteľa súkromného účtu očakávať, že tam bude mať iba súkromné informácie?
Slovo súkromný azda najlepšie vystihuje, že je čisto záležitosťou majiteľa účtu/profilu, čo si na ňom zverejní. Každý má nárok si na svoj FB profil dávať čokoľvek, čo samozrejme hrubo neporušuje etické pravidlá sociálnej siete. Faktom je, že prostredníctvom osobných účtov dnes oveľa viac ľudí zdieľa aj pracovné a firemné informácie, ktoré pôvodne zdieľali hlavne cez tzv. fan page čiže fanúšikovské stránky a firemné kontá. Tie totiž sociálna sieť neočakávane a bez ohlásenia presunula do Prieskumníka a teda v Novinkách ich už bežní užívatelia neuvidia, a to aj napriek tomu, že označením páči sa mi súhlasili s odberom informácií z fan page a o tieto novinky mali a majú aj naďalej záujem. Nové spôsoby správania sa užívateľov súkromných resp. firemných účtov na FB je teda možné považovať za pochopiteľnú reakciu na zmeny vo fungovaní tejto sociálnej siete.
Existujú vôbec z pohľadu etikety zásady správania sa majiteľa na svojom vlastnom súkromnom úcte?
Etiketa je moderná a postupne sa prispôsobuje každej dobe, aj tej aktuálnej. Správaním sa ľudí na sociálnych sieťach a internete sa zaoberá netiketa. Tá však zatiaľ špecificky nerieši, čo si kto má či môže pridať na svoje užívateľské konto. Aj na sociálnych sieťach by malo platiť, že za neslušné považujeme napr. spamovanie nevyžiadanými správami, ako je to pri zneužívaní kontaktov v e-mailovej schránke na rozosielanie nevyžiadaného komerčného či politického obsahu. No ak osobne dám like nejakej stránke na FB, tak je úplne normálne, že obsah zdieľaný administrátorom si želám prijímať. To, že tento fan page content teraz ľudia zdieľajú v Novinkách cez osobné účty, je napokon i na popud samotného Facebooku, ktorý vyzval užívateľov na viac zdieľaného organického obsahu alebo komerčné umiestnenie tohto obsahu prostredníctvom platenej reklamy v Novinkách.
Majú právo FB „priatelia“ určovať majiteľovi účtu, čo tam má alebo nemá zverejňovať? Často sme svedkami toho, že majiteľ sa dokonca dopredu ospravedlňuje, že tam „opäť“ dáva napríklad svoje dieťa.
Opakujem, môj profil a moje konto si spravujem sám a pridám to, čo uznám za vhodné. Ak je zverejňovaný obsah pre niekoho rušivý, považuje ho dokonca za neetický, môže sa z kruhu priateľov odhlásiť zrušením priateľstva a v prípade vážnych porušení etických pravidiel a zverejňovania informácií s nehumánnym, rasistickým či sexuálnym podtónom je možné takýto účet nahlásiť administrátorom Facebooku, ktorí môžu takéto užívateľské konto dokonca zablokovať.