Žena, ktorá aerolinkám šetrí milióny
„Niečo si želaj a celý vesmír sa spojí, aby si to dosiahol,“ horí sa . V prípade mladej Prešovčanky, ktorá sa presadila v mužskom svete, to platí doslovne. Simona Franková je súčasťou pražského kozmického akcelerátora, ktorého cieľom je nachádzať využitie kozmických technológií na zemi. Vyvinula mapový softvér na urýchlenie komunikácie letových dispečerov. Rozhovor so Simonou Frankovou prináša Marcela Václavková Konrádová.
Neznie to veľmi lákavo, ako vznikla táto myšlienka?
Veľmi prirodzene, keďže som študovala Leteckú fakultu v Košiciach. Neskôr som pôsobila vo firmách, ktoré sa zaoberali letectvom a nakoniec som dostala možnosť pracovať pre Európsku agentúru EUROCONTROL v Bruseli, kde sme riešili problém digitalizácie leteckých dát. Bolo to veľmi inšpiratívne prostredie, no napriek tomu som sa rozhodla, spolu s bratom Marekom, ísť vlastnou cestou a založiť si niečo vlastné.
Spoločne stojíte za startupom, ktorý súvisí s vesmírnou technológiou.
Z počiatku sa môže zdať, že problematika digitalizácie dát s kozmickou technológiou vôbec nesúvisí, no opak je pravdou. Pri použití satelitnej navigácie v letectve musíte spĺňať prísne kritéria na jej aplikáciu. Jedným z nich sú letecké dáta požadovanej kvality, ako sú napríklad prekážky. Na základe nich vo väčšine mobilných prekážok, ktorou môže byť napríklad žeriav, by ste mali byť schopný efektívne dizajnovať približovacie trate lietadiel. V dnešnej dobe je manažment prekážok problematický a ich publikácia trvá aj hodiny. Naša platforma ich však spracúva automaticky a účastníci letovej prevádzky sú schopní ich v čas identifikovať a vidieť ich na mape, čo je v súčasnosti veľmi neobvyklé (dnes dostávajú kódované správy so súradnicami).
Máte vôbec konkurenciu?
Áno aj nie. 🙂 Veľký hráči na leteckom trhu poskytujú určité riešenie, no výhodou nášho je vizualizácia informácii, ktoré sú dnes v kódovanej papierovej forme. Zjednodušene, pripravili sme produkt, ktorý je vysoko intuitívny. Človek, ktorý s ním pracuje nemá pocit veľkej zmeny, podporuje produkty iných, no súčasne vytvára rôzne synergie.
Získali ste investíciu 500-tisíc eur, čím sa celkové investície vášho startupu navýšili na 1,3 milióna eur. Stačí to?
Financovanie je asi najťažšou časťou našej práce. Momentálne čakáme na vstup ďalšieho väčšieho investora pre väčšiu expanziu na letiskách ako sú Dubai, Abu Dhabi, Omán a USA.
Znie to ako váš splnený sen. Bola k nemu cesta priamočiara?
Neverte všetkému čo sa píše. 🙂 . Nič nie je také jednoduché, ako ľahko sa o tom číta. Sú to nervy a zožerie to všetok váš čas. 🙂 No ak budete tvrdo pracovať a mať dobrý tím ľudí, treba len vydržať.
Keď sa pozriete spätne, pustili by ste sa do toho znova?
Určite by som sa do toho pustila ešte raz, napriek všetkým prekážkam, ktoré ma na tejto ceste stretli. Zatiaľ sa všetky dali prekonať. Samozrejme by som niektoré veci zmenila, a to miesto založenia našej spoločnosti. Mimo EÚ. 🙂
Čo si máme reálne pod vašim projektom vlastne predstaviť?
Ako som už načrtla vyššie, sústredíme sa na spracovanie leteckých dát a ich distribúciu, ktorá je nevyhnutnou podmienkou pre satelitnú navigáciu, kde musíme spĺňať prísne letecké predpisy na výrobu softvéru v letectve. Avšak hlavnou výhodou digitalizácie leteckých dát sú možné optimalizácie procesov a následne zvýšenie efektívnosti letísk a letových prevádzkových služieb.
Ako to reálne teda funguje na letisku?
Podľa štandardných postupov, ktoré sú jasne dané legislatívou a rôznymi reguláciami. Samozrejme zákazník ma v určitých častiach potrebu produkt mierne prispôsobiť.
Kde všade používajú už váš softvér?
Momentálne pôsobíme na stredoeurópskom trhu, kde je užšia spolupráca s letiskom Praha. Našim cieľom je firmu etablovať na blízkom východe, krajinách Perzského zálivu a samozrejme na najviac rastúcom ázijskom trhu. V týchto regiónoch vidíme jednoznačne najväčší potenciál. Sú to krajiny, ktoré majú oveľa väčšiu potrebu digitalizovať, vzhľadom na rast letovej prevádzky. Jednáme aj so Singapurom a Indonéziou. Celkovo naše úsilie smerujeme na spomínané regióny a na expanziu do USA.