Zoomeri sa v práci nevedia správať. A pandémia za to nemôže
- Čo čakať od nastupujúcej generácie
- Pripravení stať sa novými goliermi
- Koučing na full-time
Nedávne vyjadrenie prieskumných agentúr Deloitte a PwC poukázalo na to, že absolventi škôl pôsobia v prvom zamestnaní nevýrazne. Za jeden z faktorov pritom označili zmenu správania počas pandémie. Je však za tým viac.
Skutočnosť, že mladí ľudia v úvode pôsobenia na trhu práce disponujú odlišnými zručnosťami, než sa od nich očakáva, sa nevyhnutne nevzťahuje na prekonanie pandémie. Aj napriek tomu sa v niekoľkých médiách, vrátane portálu The Guardian či Financial Review, polemizovalo o tom, či sú zoomeri, teda predstavitelia generácie Z, šikovnejší a samostatnejší na úkor opatrnosti a ostychu pred inými pracovníkmi a kolegami.
Zamestnávatelia ako Deloitte či PwC poskytli médiám tento záver na základe toho, že činnosti, medzi ktorého zaradili firemné prezentácie a vedenie diskusií na mítingoch, označili za samozrejmé a základné. Tento záver navyše tentokrát nevychádza z nijakého prieskumu, ako by bolo možné v prípade oboch agentúr čakať. Tentokrát sa totiž tieto pozorovania uskutočnili priamo na pracoviskách obidvoch firiem.
Čo čakať od nastupujúcej generácie
Generácia Z sa už oboznamuje s pracovným trhom. A spoločnosť, tak ako pri každej vlne dvadsiatnikov, opäť očakáva, že prinesie do vývoja ekonomiky nový vietor. Ibaže s výnimkou influencerov a účasti na sociálnych sieťach sú mladí ľudia aj tentokrát v schopnostiach približne tam, kde boli prechádzajúce generácie. Oboznámujú sa s pravidlami pracovného pomeru, prispôsobujú sa podmienkam a zisťujú, že ich pracovné povinnosti sú dynamické. Tvrdenie, že absolventi škôl nemajú dostatočné kreatívne zmýšľanie či vyjadrovacie schopnosti, sa pritom nelíši od starších prieskumov, kritizujúcich mileniálov.
Adecco ešte v roku 2014 vyhodnotilo, že až 44% respondentov klame o tom, do akej miery sú kvalitné ich soft skills, respektíve mäkké zručnosti. Iný prieskum skupiny Workforce Solutions Group upozornil o rok skôr, že úroveň vyjadrovania je u mladých ľudí podľa opýtaných zamestnávateľov a personalistov z roka na rok nižšia. Až 60% z nich sa v súvislosti s týmto vyjadrením zhodlo na tom, že im chýbajú popri komunikačných schopnostiach aj spôsoby a nevedia, ako sa správať v medziľudských vzťahoch na pracovisku. S rozdielom jedného desaťročia sa scenár opakuje a generácia mileniálov, ktorá bola v úvode kariéry rovnako kritizovaná za nevyvinuté schopnosti, má teraz šancu zmeniť nazeranie na to, akými kvalitami by mali oplývať absolventi stredných a vysokých škôl.
Pripravení stať sa novými goliermi
Kvalita vzdelania pritom nemusí zohrávať až tak významnú úlohu. Harvard Business Review sa v uplynulom desaťročí niekoľkokrát zmienilo o takzvaných skill gaps, či lepšie povedané, medzerách v zručnostiach uchádzačov. Za skill gap možno považovať rozdiel medzi skúsenosťami či vlastnosťami nadobudnutými vzdelaním a schopnosťami požadovanými od zamestnávateľov, obzvlášť pri prechode z akademického prostredia na trh práce.
Viac sa dočítate v článku Zoomeri majú údajne problém s vystupovaním na pracovisku. Sociálna izolácia v čase pandémie za to nemôže [pracuj.sk]